ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Սեր­գեյ Սա­րի­ն­յա­նի «անձ­նա­կան եր­ջան­կու­թ­յան և հո­գե­կան հար­մո­նիա­յի ե­րա­զան­քը»

Սեր­գեյ Սա­րի­ն­յա­նի «անձ­նա­կան եր­ջան­կու­թ­յան և հո­գե­կան հար­մո­նիա­յի ե­րա­զան­քը»
08.12.2020 | 01:18

Գե­ղան­կար­չու­թյան մեջ ար­տա­ցոլ­ված բնու­թյունն իր հեր­թին ինչ-որ ար­տա­կարգ, ան­փո­խա­րի­նե­լի հմայք ու­նի, ի­մա­ցա­կան մի ան­պար­փակ հո­րի­զոն, գե­րի­մաստ, ան­մեկ­նե­լի ա­ռեղծ­ված, ո­րոնք հու­շում են նրա են­թա­գի­տակ­ցու­թյու­նը:
Սեր­գեյ ՍԱ­ՐԻ­ՆՅԱՆ

Սա­րի­նյա­նա­կան այս բնո­րո­շու­մը՝ բնու­թյան և բնաշ­խար­հա­յին հա­մե­մա­տա­կան ուր­վա­գի­ծը որ­քան էլ զար­մա­նա­լի թվա ինձ մտո­վի տե­ղա­փո­խեց Ար­ցախ աշ­խար­հի հա­մա­պատ­կե­րի անկ­րկ­նե­լի ո­լո­րան­ներ, լեռ­նա­յին, հար­թա­վայ­րա­յին, ան­տա­ռա­խիտ տա­րա­ծու­թյուն­ներ. հենց այս բնաշ­խար­հիկ, տո­կուն են­թա­գի­տակ­ցա­կան պր­կում­ներն առ­կա են «հայ­կա­կան ռո­ման­տիզ­մի» տե­սա­բա­նի ստեղ­ծա­բա­նու­թյան մեջ։


Դի­ման­կա­րա­յին այս շար­քում նե­րա­ռե­լու պատ­ճա­ռը մի գրա­կա­նա­գե­տի, ինչ­պի­սին ա­կա­դե­մի­կոս Սեր­գեյ Սա­րի­նյանն է, ի­րա­վա­ցիո­րեն պատ­ճա­ռա­բան­ված է թե­կուզ և այն ա­ռու­մով, որ վեր­ջին ա­վե­լի քան կես­դա­րյա նրա գի­տա­կան, ման­կա­վար­ժա­կան, ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ծան­րակ­շիռ ա­վան­դը, հայ գե­ղար­վես­տա­կան և գե­ղա­գի­տա­կան մտ­քի բա­րե­փոխ­մանն ու զար­գաց­մանն ի նպաստ, ա­նու­րա­նա­լի է, ու­նե­ցած ներդ­րու­մը ան­հա­մե­մա­տե­լի՝ ար­ժե­քայ­նու­թյամբ և ծա­վա­լայ­նու­թյամբ, և ե­թե կու­զեք, ցայժմ չարժևոր­ված:


Եվ, ի­րոք, քա­նի-քա­նի գրա­կան, գրա­կա­նա­գի­տա­կան սե­րունդ­ներ են թրծ­վել նրա փի­լի­սո­փա­յա­կան ու­րույն հա­մա­կար­գի ի­մա­ցա­բա­նա­կան բո­վում, ում «անձ­նա­կան եր­ջան­կու­թյան ու հո­գե­կան հար­մո­նիա­յի ե­րա­զան­քը» ե­ղել է գրա­կան ի­րավ, գե­ղար­վես­տո­րեն հա­մո­զիչ ար­ժեք­նե­րի գնա­հա­տումն ու յու­րա­կերպ-յու­րա­կերտ մեկ­նա­բա­նու­մը թե՛ դա­սա­կան, թե՛ ար­դի գրա­կա­նու­թյան մեջ՝ զու­գա­հե­ռա­բար: Եվ ե­թե հպան­ցիկ հա­յացք նե­տենք գրա­կա­նա­գե­տի ա­մե­նա­տար­բեր տա­րի­նե­րի մե­նագ­րու­թյուն­նե­րին, հոդ­ված­նե­րին, նույ­նիսկ հար­ցազ­րույց­նե­րին, նկա­տե­լի կլի­նի նրա բազ­մար­դյունք տք­նան­քը՝ հայ գրա­կա­նա­գի­տա­կան միտ­քը, մտա­ծու­մը գի­տա­կան օ­րի­նա­կե­լի մա­կար­դա­կի հասց­նե­լու ուղ­ղու­թյամբ: «Հա­յոց գրա­կա­նու­թյան եր­կու դա­րը» բազ­մա­հա­տո­րյա­կը վե­րոն­շյա­լի ան­հեր­քե­լի վկա­յու­թյունն է:


Խա­չա­տուր Ա­բո­վյա­նից մինչև Րաֆ­ֆի ու Պերճ Պռո­շյան, Սա­յաթ-Նո­վա­յից մինչև Վա­հան Տե­րյան, Պա­րույր Սևա­կից մինչև ժա­մա­նա­կա­կից գրող­ներ, և այս­պես շա­րու­նա­կա­բար, ինչ­պես նաև ա­ռան­ձին մե­նագ­րու­թյուն­նե­րով քն­նա­բան­ված հայ ար­ձա­կը և ընդ­հան­րա­պես հայ գե­ղար­վես­տա­կան միտ­քը տար­բեր ո­լորտ­նե­րի հա­մա­կար­գա­յին վեր­լու­ծու­թյուն­նե­րով, հա­յոց պատ­մու­թյան, գրա­կա­նու­թյան տե­սու­թյան հիմ­նա­հար­ցե­րով, ինչ­պես նաև ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­բա­նու­թյան նո­րա­հայտ դրսևո­րում­նե­րով է ներ­կա­յա­նա­լի Ս. Սա­րի­նյա­նի ան­ցած ճա­նա­պար­հը, մշ­տա­բար բա­նա­վե­ճե­րի և գրա­կան-առ­ճա­կա­տում­նե­րի առ­կա­յու­թյամբ՝ գիտ­նա­կա­նի իր կեց­ված­քով, ուղ­ղամ­տու­թյամբ ան­զի­ջում: Այս ա­մե­նով հան­դերձ, թերևս, մեր խոս­քը, ըն­կա­լու­մը ո­րո­շա­պես թե­րի ու ինչ-որ ա­ռու­մով ան­կա­տար է, և դա բնա­կան է «այս կարճ մի­ջո­ցին» ուր­վագ­ծե­լու «ի­մաս­տուն խղ­ճի սթա­փեց­նող ձայ­նից ծն­ված գրա­կա­նա­գե­տի ողջ ժա­ռան­գու­թյու­նը»:
Մի­ջան­կյալ նշենք, որ մեր մաս­նա­վոր զրույց­նե­րում ա­կա­դե­մի­կոս Սա­րի­նյա­նը հարկ էր հա­մա­րում եր­բեմն նշել, որ արևմտա­հայ և սփյուռ­քյան գրա­կան խն­դիր­նե­րին մեր գրա­կա­նա­գետ­նե­րը ի­մա­ցա­բա­նո­րեն այն­քան էլ պատ­շաճ ու­շադ­րու­թյուն չեն դարձ­րել, ինչ-որ ա­ռու­մով նույ­նիսկ թե­րա­ցել են, չեն անդ­րա­դար­ձել ի­րավ ար­ժեք­նե­րին: Չնա­յած իմ հա­մոզ­մամբ «հա­յոց ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­բա­նու­թյան տե­սա­բա­նը» Սր­բու­հի Տյու­սա­բի, Հա­կոբ Պա­րո­նյա­նի, Լևոն Շան­թի, Սիա­ման­թո­յի, իսկ վեր­ջին տա­րի­նե­րին Հա­կոբ Օ­շա­կա­նի և Հա­կոբ Կա­րա­պեն­ցի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյա­նը, նրանց գե­ղար­վես­տա­կան մե­թոդ­նե­րի քն­նու­թյա­նը անդ­րա­դար­ձել էր իր մե­նագ­րու­թյուն­նե­րում և ա­ռան­ձին հոդ­ված­նե­րում, նաև չա­փա­զանց ու­շար­ժան ու­սում­նա­սի­րու­թյուն էր գրել «Մե­հյան» և «Նա­վա­սարդ» հան­դես­նե­րի քն­նա­դա­տու­թյան վե­րա­բե­րյալ:


Այժմ, «Հա­յոց գրա­կա­նու­թյան եր­կու դա­րը» բազ­մա­հա­տո­րյա­կը մեր ու­շադ­րու­թյան կենտ­րո­նում է ոչ պա­տա­հա­բար, ա­վե­լին, ո­րո­շա­կիո­րեն լուծ­ման բա­նա­լի է Սեր­գեյ Սա­րի­նյա­նի մտա­ծո­ղա­կան աշ­խար­հըն­կա­լու­մը գո­նե դույզն-ինչ բնո­րո­շե­լու հա­մար. «Ոչ ոք ի զո­րու չէ ա­սե­լու, թե վա­ղը գրա­կա­նու­թյան, փի­լի­սո­փա­յու­թյան, գե­ղա­գի­տու­թյան մեջ ին­չը կլի­նի մե­ռած կամ կեն­դա­նի, ոչ ոք չգի­տի, թե ինչ գա­ղա­փար­ներ, ար­տա­հայտ­չա­կեր­պեր կար­ձա­նագր­վեն կո­րուստ­նե­րի ցու­ցա­կում, ինչ նո­րու­թյուն­ներ կհռ­չակ­վեն» (Պոլ Վա­լե­րի):


Սեր­գեյ Սա­րի­նյա­նը մե­զա­նում ա­ռա­ջինն էր Ար­սեն Տեր­տե­րյա­նից հե­տո, որ հան­րահռ­չա­կեց գրա­կա­նու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյան էա­կա­նու­թյու­նը՝ գե­ղար­վես­տա­կան մտ­քի զար­գաց­մա­նը նպաս­տող, այդ մտ­քի հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներն ընդ­լայ­նե­լով՝ հիմ­նա­կա­նում սևեռ­վե­լով խնդ­րի «մե­թո­դա­բա­նա­կան դր­ված­քի վրա». «Ի՞նչ է գրա­կա­նու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյու­նը» հար­ցի պատ­մա­բա­նա­կան հղու­մը ուղ­ղա­կի է՝ ին­չու՞ կա ար­վես­տի փի­լի­սո­փա­յու­թյուն, կրո­նի փի­լի­սո­փա­յու­թյուն, ի­րա­վուն­քի փի­լի­սո­փա­յու­թյուն, պատ­մու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյուն, բայց չկա գրա­կա­նու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյուն: Կա­սեն, թե գե­ղար­վես­տի փի­լի­սո­փա­յու­թյան հա­մա­պատ­կե­րում ուր­վագծ­վում է նաև գրա­կա­նու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյու­նը, սա­կայն դա մա­սամբ կա­րող է ստանձ­նել ա­ռար­կա­յի սահ­մա­նու­մը»: Եվ, ի­րոք, քա­նի որ «գրա­կա­նու­թյան փի­լի­սո­փա­յու­թյու­նը աշ­խար­հըն­կալ­ման ու­րույն փո­խաձևու­թյուն է, ուր հա­կա­սու­թյուն­նե­րի, ի­դեա­նե­րի տրա­մա­բա­նա­կան ա­պա­ցույց­նե­րը ան­ջատ­վում են գրո­ղից և վե­րա­ճում գրա­կան եր­կի կամ հե­րո­սի կեն­սա­փի­լի­սո­փա­յու­թյան»: Այ­սինքն՝ աշ­խար­հըն­կալ­ման: Այս­պի­սով, Րաֆ­ֆու, Մու­րա­ցա­նի, Շիր­վան­զա­դեի, Նար-Դո­սի ո­րոշ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ա­ռան­ձին հե­րոս­ներ վար­քագ­ծե­րով, գոր­ծե­լա­կեր­պե­րով, մե­նա­խո­սա­կան ապ­րում­նե­րով մեկ­նա­բա­նում են ո­րո­շա­կի վեհ գա­ղա­փար­ներ, ար­ծար­ծում «բա­րո­յա­կան սկզ­բունք­նե­րի» հետ առ­նչ­վող խն­դիր­ներ, ո­րոնց շնոր­հիվ «բաց­վում է հե­տա­զո­տու­թյան մի լայ­նա­տա­րած աս­պա­րեզ՝ գրա­կա­նու­թյան աշ­խար­հա­յաց­քը հղե­լով դե­պի տիե­զե­րա­կան կե­ցու­թյան ա­ռեղծ­վա­ծը»՝ հա­վե­լենք, նաև Հա­յոց կե­ցու­թյան և կա­ցու­թյան, քա­նի որ գրա­կա­նա­գե­տի հիմ­նա­կան բնա­նյու­թը հա­յոց պատ­մա­փի­լի­սո­փա­յու­թյու­նից սեր­ված Հա­յաշ­խարհն է:


Գրա­կա­նու­թյան և պե­տու­թյան միջև ե­ղած կա­պի, գու­ցե և հիմ­նա­րար առն­չու­թյուն­նե­րի հար­ցադ­րում­նե­րում Ս. Սա­րի­նյա­նը «ին­տե­լեկ­տուալ տագ­նապ» է հն­չեց­նում. «Ե­թե գրո­ղի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան մղու­մը, որ հայտ­նի տե­սու­թյամբ նույ­նա­նում է է­րո­տիկ և փա­ռա­սի­րա­կան ցան­կու­թյուն­նե­րի դրսևոր­մա­նը՝ նյու­թա­կան առն­չու­թյուն ու­նե­նար պե­տու­թյան հետ», հար­ցադ­րումն ինք­նին ա­վե­լորդ կլի­ներ, և այդ կա­պի «ի­ռա­ցիո­նա­լու­թյամբ» է պայ­մա­նա­վոր­ված գրո­ղի ա­զա­տամ­տու­թյու­նը, ա­սել է, թե՝ ար­վես­տա­գե­տի «անձ­նա­կան, ֆան­տաս­տիկ աշ­խար­հում» միշտ առ­կա է գե­ղար­վես­տա­կան եր­կի ար­ձա­գան­քը:


Ընդ­հան­րա­պես Սեր­գեյ Սա­րի­նյա­նի բա­նա­սի­րա­կան և գրա­կան-փի­լի­սո­փա­յա­կան ար­ծար­ծում­նե­րում 19-րդ դա­րաս­կզ­բից մինչև 20-րդ դա­րա­վեր­ջի ազ­գե­րի և ազ­գայ­նա­կա­նու­թյան տի­պա­բա­նա­կան խն­դիր­նե­րը քն­նարկ­վում են աշ­խար­հում տար­վող քա­ղա­քա­կա­նու­թյան դիր­քե­րից՝ վկա­յա­կո­չե­լով Մաքս Վե­բե­րին. «Պե­տու­թյու­նը հա­սա­րա­կու­թյան այն մար­մինն է, ինչն օ­րի­նա­կան բնու­թյան մե­նաշ­նորհ ու­նի»: Սա­րի­նյա­նը եզ­րա­հան­գում է. «Որևէ այլ կար­գի բռ­նու­թյուն ա­նօ­րի­նա­կան է. ոչ պե­տա­կան հա­սա­րա­կու­թյուն­ներն ա­զատ են ազ­գայ­նա­կա­նու­թյու­նից, վեր­ջինս ան­խու­սա­փե­լի է այն­տեղ, ուր տի­րում է էթ­նո­կենտ­րոն պե­տա­կա­նու­թյու­նը»: (Այս մա­սին ա­վե­լի ման­րա­մասն տես՝ «Ազ­գե­րը և ազ­գայ­նա­կա­նու­թյու­նը գի­տա­կան նոր լու­սա­բա­նու­թյամբ» հոդ­վա­ծում): Ինչ­պես բնո­րոշ է Ս. Սա­րի­նյա­նին, հոդ­վա­ծում ար­դի աշ­խար­հի քա­ղա­քա­կան քար­տեզն իր տե­ղատ­վա­կան ա­նո­րո­շու­թյամբ նույ­նաց­վում, ընդ­հան­րաց­վում է 20-րդ դա­րի հա­կա­սա­կան պատ­կերն ա­ռար­կայ­նաց­նող գե­ղան­կա­րիչ­ներ Օս­կար Կո­կոշ­կա­յի և Ա­մա­դեո Մո­դի­լյա­նիի գե­ղան­կար­չա­կան ար­վես­տի հետ. «Շտել­նե­րի Էթ­նոգ­րա­ֆիա­կան եր­կու քար­տեզ­նե­րը, մե­կը՝ ազ­գայ­նա­կա­նու­թյան դա­րաշր­ջա­նից ա­ռաջ, մյու­սը՝ ըստ ար­դի քա­ղա­քա­կան քար­տե­զի: Ա­ռա­ջի­նը հի­շեց­նում է Կո­կոշ­կա­յի նկա­րը, որ­տեղ գույ­նե­րի փո­թո­րի­կում ոչ մի պատ­կեր հս­տակ չէ, ամ­բողջ մա­սերն ան­ջատ­ված են… երկ­րորդ քար­տե­զը ներ­կա­յա­նում է Մո­դի­լյա­նիի նկար­չու­թյամբ, ռե­լիե­ֆը հս­տակ է, սահ­մա­նագծ­ված ստ­վեր­նե­րը քիչ են, և գույ­նե­րը՝ տար­բե­րա­ներկ»: Հա­մե­մա­տու­թյուն­նե­րի այս թո­հու­բո­հում ակն­հայտ է այն ի­րո­ղու­թյու­նը, որ քա­ղա­քա­կան իշ­խա­նու­թյու­նը մշ­տա­պես պետք է ու­նե­նա մի կեն­սաձև՝ դրա­նով պայ­մա­նա­վո­րե­լով պե­տու­թյան կեն­սա­գոր­ծու­նեու­թյու­նը:


Թե՛ Րաֆ­ֆու, թե՛ Մու­րա­ցա­նի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի այ­լա­զան շեր­տեր, դի­պա­շա­րե­րից բխող տար­բեր երևույթ­ներ, ի­րո­ղու­թյուն­ներ, վեր­լու­ծա­կան լեզ­վամ­տա­ծո­ղու­թյամբ քն­նա­բա­նե­լիս գրա­կա­նա­գե­տը ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րա­բա­նու­թյու­նը և ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րը, իբրև իր գե­ղա­գի­տա­կան-փի­լի­սո­փա­յա­կան սիս­տե­մի ներ­քին շար­ժիչ, պայ­մա­նա­վո­րում է «հայ­րե­նա­գի­տու­թյան կոն­ցեպ­ցիա­յով»: Այ­սինքն, ու­սում­նա­սի­րել Հայ­րե­նի­քի ան­ցյալ և ներ­կա ժա­մա­նակ­նե­րը՝ ճա­նա­չո­ղա­բար. «Րաֆ­ֆու հա­մոզ­մամբ, հայ­րե­նա­գի­տու­թյու­նը, որ յու­րաց­վում է կյան­քի փի­լի­սո­փա­յու­թյամբ, ա­մեն ին­չի սկիզբ ու նա­խա­պատ­ճառ է ճա­նա­չել հայ­րե­նի եր­կի­րը»: Ի­րա­պես, մե­ծա­նուն վի­պա­սա­նի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րում, հատ­կա­պես վե­պե­րում, ու­ղեգ­րու­թյուն­նե­րում «Հա­յաս­տա­նի տա­րած­քը, ռե­լիե­ֆը, կլի­ման, էթ­նի­կա­կան կազ­մու­թյու­նը» բա­ցա­հայտ­վում է բնու­թյան նկար­չա­գեղ պատ­կեր­նե­րով, հե­ղի­նա­կա­յին մեկ­նա­բա­նում­նե­րով, կեր­պար­նե­րի մի­ջո­ցով, այս­պի­սով նպաս­տե­լով ըն­թեր­ցո­ղի ճա­նա­չո­ղա­կան ըն­կալ­մա­նը:
Մու­րա­ցա­նի «Խոր­հր­դա­վոր միանձ­նու­հին» վե­պի պոե­տի­կա­յին անդ­րա­դառ­նա­լիս՝ Ս. Սա­րի­նյա­նը կարևո­րում է «գա­ղա­փա­րա­կան վե­պի տի­պա­բա­նա­կան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյու­նը»՝ ո­րով և ա­ռար­կայ­նաց­վում է գլ­խա­վոր հե­րո­սի շեշտ­ված «գա­ղա­փա­րա­տիպ» լի­նե­լը: Եվ ընդ­հան­րա­պես, վե­պի հե­րոս­նե­րի հո­գե­բա­նու­թյամբ են բա­ցո­րոշ­վում «նուրբ գե­ղա­գետ» գրո­ղի դա­վա­նած գա­ղա­փար­նե­րը, այն, ինչ բնո­րոշ է ռո­ման­տի­կա­կան մտա­հա­յե­ցու­թյանն ընդ­հան­րա­պես:
«Հա­սա­րա­կու­թյան զար­գա­ցում, պատ­մու­թյուն և մարդ-զար­գա­ցում», հա­սա­րա­կու­թյան և ան­հա­տի միջև ե­ղած փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ. ա­մեն մի դա­րաշր­ջա­նի բնո­րոշ պատ­մա­կան տե­ղատ­վու­թյուն­նե­րի խո­րա­պատ­կե­րի վրա և ա­մե­նա­տար­բեր հա­սա­րա­կար­գե­րի ներ­շեր­տե­րում՝ բա­ցա­հայտ և քո­ղարկ­ված. այս և այլ ի­րո­ղու­թյուն­նե­րով է Ս. Սա­րի­նյա­նը շեշ­տադ­րում «Մար­դու և գրա­կան կեր­պա­րի դիա­լեկ­տի­կա­յի» ողջ դրա­մա­տիզ­մը, այլ խոս­քով, գե­ղար­վես­տա­կան եր­կի «նյու­թա­փո­խա­նա­կու­թյու­նը»: Ա­սել է, թե հա­սա­րա­կու­թյուն­նե­րի զար­գաց­մա­նը զու­գա­հեռ և գե­ղար­վես­տա­կան խոս­քի զար­գաց­մամբ մարդ­կանց գի­տակ­ցու­թյան մեջ նոր մտա­ծո­ղա­կան ո­րակ­նե­րի սեր­մա­նու­մը ժա­մա­նա­կա­պա­հանջ է: Այս­պի­սով, բա­ցա­հայտ­վում է գրա­կան անց­ման (ան­ցու­մա­յին) շր­ջա­փու­լե­րի անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը:


«Ժա­մա­նա­կի և գրա­կա­նու­թյան ըն­թա­ցով» (ո՛չ ըն­թաց­քով) ա­ռաջ­նորդ­վող և ա­ռաջ­նոր­դող գրա­կա­նա­գե­տը «Հա­յաս­տա­նյան գրա­կա­նու­թյան ներ­քին տե­ղա­շար­ժե­րի» և զար­գաց­ման օ­րի­նա­չա­փու­թյուն­նե­րի իր ո­րո­նում­նե­րում կարևո­րում էր «սո­ցիա­լա­կան հո­գե­բա­նու­թյու­նը և ան­հա­տի հո­գե­բա­նու­թյու­նը» գի­տա­կից պա­հան­ջա­տե­րի դիր­քից և ա­ներ­կյուղ հար­ցում ա­նում՝ «Գի­տակ­ցու՞մ է ար­դյոք հայ գրա­կա­նու­թյու­նը ազ­գա­յին ու հա­մաշ­խար­հա­յին տե­ղա­շար­ժե­րի մտա­վոր-հո­գե­բա­նա­կան անդ­րա­դար­ձը: Այս է խն­դի­րը»: Իր խո­րին հա­մո­զու­մով՝ չա­փա­զանց էա­կան, դար­ձա­կե­տա­յին:


Ա­վե­լորդ չենք հա­մա­րում նշել, որ Սեր­գեյ Սա­րի­նյա­նի մտա­ծո­ղա­կան ողջ ժա­ռան­գու­թյու­նը ար­գա­սիք է մար­դու և ար­վես­տի ռա­ցիո­նալ ճա­նա­չո­ղու­թյան: Տա­րի­ներ շա­րու­նակ լի­նե­լով գի­տա­կան հիմ­նար­կի գիտ­խոր­հր­դի նա­խա­գահ՝ չէր հան­դուր­ժում որևէ սահ­մա­նա­փա­կում ա­զատ մտա­ծո­ղու­թյա­նը և մտա­ծո­ղի ա­զա­տամ­տու­թյու­նը ար­գե­լող: Նույ­նիսկ ե­րի­տա­սարդ­ներն էին խրա­խուս­վում նրա կող­մից ընդ­հուպ բա­նա­վե­ճի աս­տի­ճան: Ան­նե­րող էր մեր­կա­պա­րա­նոց, գրո­ղի նե­րաշ­խար­հը չբա­ցա­հայ­տող բա­ժա­կա­ճա­ռա­յին վե­րա­պատ­մում­նե­րի նկատ­մամբ, ո­րոնք հրամց­վում էին ա­տե­նա­խո­սու­թյուն­նե­րի կամ հոդ­ված­նե­րի ան­վան տակ: Ս. Սա­րի­նյանն այս­պես է բնու­թագ­րում Հա­կոբ Կա­րա­պեն­ցին. «Կա­րա­պեն­ցի տա­ղան­դը մտա­ծո­ղի և գե­ղա­գե­տի մի բա­ցա­ռիկ միաս­նու­թյուն է՝ որ­պես մի ներ­քին ձևի հատ­կա­նիշ: Այս­տեղ է կազ­մա­վոր­վում սյու­ժեի ա­վարտ­վա­ծու­թյու­նը, որ ներ­դաշ­նա­կու­թյուն է տա­լիս մեր ցա­քուց­րիվ մտ­քե­րին, զգա­ցո­ղու­թյուն­նե­րին և պատ­ճա­ռում ճա­նաչ­ման հա­ճույ­քը»:


Ա­վե­լի քան վս­տահ եմ, որ ժա­մա­նակ կու­նե­նանք վա­յե­լե­լու Սեր­գեյ Սա­րի­նյա­նի ժա­ռան­գու­թյան «ճա­նաչ­ման հա­ճույ­քը». 2025 թվա­կա­նին լրա­նում է մե­ծա­նուն գրա­կա­նա­գե­տի ծնն­դյան 100-ա­մյա­կը, հու­սով ենք հո­բե­լյա­նի առ­թիվ կհ­րա­տա­րակ­վի գրա­կա­նա­գի­տա­կան ժա­ռան­գու­թյունն ամ­բող­ջու­թյամբ, կանց­կաց­վի սա­րի­նյա­նա­կան գի­տա­կան նս­տաշր­ջան Հա­յաս­տա­նում և իր պաշ­տե­լի Ար­ցա­խում:


Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3359

Մեկնաբանություններ